Massieve vragenlijst Turfmarktkerk voor College van B&W

Oppositiepartijen VVD en GBG hebben een grote bundeling gemaakt van 173 vragen die ze hebben over de affaire Turfmarktkerk. Omdat er onvoldoende ruimte is voor het stellen van meer vragen omtrent het onderzoek van BMC, hebben ze een recordaantal art. 38 vragen met pijnpunten en ophelderingen gebundeld en ingediend.

De gemeenteraad behandelt deze week (donderdag 13/6) vragen omtrent het BMC rapport. Per partij mag één vraag gesteld worden. Dat is volstrekt onvoldoende om alle onduidelijkheden op te lossen. “Daarmee wordt onze controlerende taak onmogelijk gemaakt”, aldus Frederiek Stroop van Renen (VVD). Jan de Koning (GBG) vult aan: “Een ondernemer in Gouda is het afgelopen jaar duidelijk het werken onmogelijk gemaakt.“

Het onderzoek van BMC is eenzijdig, aldus beide partijen. “Er zijn talloze vragen te stellen, volgens ons 173, die nu eindelijk beantwoord zullen gaan worden. Onze bundeling toont dat aan”, aldus Jan de Koning (GBG). Een raadsenquete zou natuurlijk beter zijn. Daar is echter geen meerderheid voor in de raad. “Tot dat die raadsenquete er is, is dit nog de enige manier om duidelijkheid te krijgen in hoeverre gemeente en ODMH juist hebben gehandeld”, stelt Frederiek Stroop van Renen (VVD).

Waar het de VVD en GBG om gaat is het punt dat elke inwoner van Gouda moet kunnen vertrouwen op een betrouwbare overheid. Als er meer dan 3700 e-mails, cruciale rapportages, steeds nieuwe, haast onmogelijke, opgelegde eisen, ontbreken in dit BMC dossier, constateren VVD en GBG dat gedegen onderzoek essentieel is, om het vertrouwen in de gemeente Gouda te behouden/herstellen.

Voor meer informatie:

Frederiek Stroop van Renen Raadslid VVD Gouda