Besluitvorming over de toekomst van onze stad

Het moet anders in Gouda. We wonen, werken en verblijven in een prachtige stad, maar er is veel werk nodig om dat zo te houden. De VVD zet zich daarvoor in. We moeten de koers in Gouda aanpassen en werken aan een economisch sterker, veiliger, bereikbaarder, leefbaarder en toekomstbestendiger Gouda. Het huidige college zal vast zijn best doen, maar soms is je best doen niet genoeg.

De behandeling van de Kadernota 2025-2028 is zo’n moment waar de VVD Gouda als oppositiepartij in Gouda kan laten zien hoe we onze stad wel de juiste kant op brengen. Die goede koers vergt stevige politieke keuzes. Keuzes die de VVD Gouda altijd bereid is te nemen, en deze goed uit te leggen.

Zero-Emissie-Zones
De besluitvormende raadsvergadering begon met het vaststellen van de leges(verordening) voor onder andere de Zero-Emissie-Zones. Bij de behandeling in de commissie bestuur in de weken ervoor bleek al dat de gemeente de zaken niet op orde had. De voorbereidingen die nodig zijn om deze overstap te maken, waren nog allerminst gereed. Ook de ondernemers, waaronder de marktkooplieden, liet men in de kou staan. Grote investeringen of zelfs een eis voor voertuigen die nog niet eens beschikbaar zijn, het college deinsde er niet voor terug om deze maatregel erdoor te duwen.

In de aanloop naar de besluitvormende raadsvergadering heeft de VVD Gouda onderzocht of een voorstel tot volledige uitstel van de Zero-Emissie-Zones haalbaar zou zijn. Daarvoor was helaas geen steun. Ook voorstellen van de SGP om op specifieke aspecten uitstel of ontheffingen te verlenen, kon niet op een meerderheid rekenen. Voorstellen van de ChristenUnie en D66 om de gevolgen iets te verzachten en voor nu 1 jaar uit te stellen, kregen uiteindelijk wel een meerderheid. Als gevolg van dit treurige beleid van de gemeente heeft de VVD Gouda een motie van treurnis ingediend om de teleurstelling over het gevoerde beleid uit te spreken. Deze motie gesteund door de SGP, Gouda Positief, Leefbaar Gouda, Gouda Vitaal en Gemeentebelangen Gouda haalde helaas geen meerderheid. Toch hebben we hier wel een stevig signaal mee afgegeven. Zorg ervoor dat onze (Markt)ondernemers in Gouda willen blijven, anders worden we een groene spookstad.

Jaarstukken 2023 en de 1e bestuursrapportage 2024
Jaar op jaar maakt dit college de gedane beloftes niet waar. Toch was vanuit financieel oogpunt de jaarrekening in orde. Daarom hebben we voor de vaststelling van de Jaarstukken 2023 en de 1e bestuursrapportage 2024 gestemd.

Kadernota 2025-2028
Ook bij de Kadernota heeft de VVD, in samenwerking met de SGP en nog een aantal partijen, gepoogd om financiele risico’s van dit college te beperken. Voorstellen om als raad steviger grip te houden op de financiele status van Gouda werden verworpen of bleken op voorhand al niet op een meerderheid te kunnen rekenen. Voor de VVD was dit de reden om tegen de Kadernota te stemmen. Er is te weinig zekerheid dat we geen problematische schulden aangaan en een te grote kans dat dit zal leiden tot lastenverhoging voor onze inwoners. Wel heeft de VVD Gouda 2 moties ingediend en een motie gesteund.

Zo zijn de moties om van verkeersveiligheid een absolute prioriteit te maken en om het verblijfsklimaat bij wijkwinkelcentra en in de binnenstad te verbeteren, met een positief effect op het vestigingsklimaat, met algemene stemmen (iedereen heeft voorgestemd), aangenomen. Een motie van het CDA om polarisatie, waaronder (sluimerend) antisemitisme aan te pakken hebben we gesteund. Het maakt zeker nog geen 10 van het huidige beleid, maar we werken er wel aan om onze stad de goede richting op te krijgen.