Kadernota 2025-2028, bijdrage VVD Gouda in de tweede termijn

Gouda economisch sterker, veiliger, bereikbaarder, leefbaarder en toekomstbestendiger maken. Opdat het gevoel van Thuis in Gouda ook de komende jaren voor alle Gouwenaars blijft. Dat vergt veel werk van de gemeenteraad, en op sommige dossiers echt een andere koers.

In onze tweede spreektermijn hebben wij een tweetal voorstellen aangekondigd; één om van verkeersveiligheid een absolute prioriteit te maken, en een voorstel om het verblijfsklimaat bij de wijkwinkelcentra en het kernwinkelgebied in de binnenstad te verbeteren, wat een positieve bijdrage levert aan het vestigingsklimaat. Ook zijn we ingegaan op enkele keuzes die het college voorlegt in de kadernota, en leggen we uit waarom we tegen de Kadernota 2025-2028 stemmen.

Spreektekst 2e Termijn Kadernota

Op 3 juli 2024 heeft onze fractievoorzitter Kevin de Jonge de volgende bijdrage uitgesproken:

Voorzitter, helaas lukt het dit college nog niet voldoende om de plannen uit te voeren. Soms wordt de stad daar beter van, omdat geldverslindende projecten maar niet van de grond komen, maar meer dan eens doen we onze inwoners en ondernemers hier tekort mee. We moeten nog steeds keihard aan de slag met een economisch sterker, veiliger, bereikbaarder, leefbaarder en toekomstbestendiger Gouda. Bestuur vanuit realisme en niet vanuit idealisme. Een eerste stap is mede met een toezegging aan de VVD Gouda om vanuit het verbeterprogramma financiën aandacht te hebben voor het strakker kunnen gaan sturen gezet, maar dan zijn we er nog niet. Deze tweede termijn willen we onze moties aankondigen, maar ook kijken naar enkele afwegingen uit de kadernota.

Afwegingen Kadernota
In de kadernota wordt gevraagd stelling te nemen over het Jeugdperspectieffonds. Landelijk zijn hier goede resultaten mee behaald, dus dat lijkt ons een goed idee. Daarbij is wel de inzet van alle aspecten van het fonds nodig, niet alleen de schulden kwijtschelden, maar ook werken aan een toekomst waarin de jongere zelf zijn boterham kan verdienen en niet meer terugvalt in schulden. Ook wordt er in de kadernota gevraagd om meer geld voor jeugdzorg; een opmerkelijke vraag. De bedoeling was juist om de jeugdzorg goedkoper te maken. De eerste resultaten zijn behaald, maar de kosten dalen nog niet. We blijven ons dan ook inzetten op bijvoorbeeld het goede gesprek over onder andere normalisatie.

Een sterke economie, zoals in de eerste termijn is aangehaald, is ook gebaat bij een goede arbeidsmarkt. In de kadernota wordt geld gevraagd voor werk-consulenten, die mensen helpen hun afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen. Een goed idee,  goed voor die mensen én voor onze economie.

Moties
Voorzitter, ook komen wij met de volgende moties:

1. De motie verkeersveiligheid als leidende factor om als raad uit te spreken dat we van verkeersveiligheid een absolute prioriteit maken.
  2. De motie verblijfskwaliteit wijkwinkelcentra en de binnenstad; om te verkennen welke mogelijkheden er zijn om de verblijfskwaliteit op genoemde locaties te verbeteren, om ons gemeentelijk vestigings- en verblijfsklimaat te verbeteren.

Voorzitter, een financieel gezond Gouda met lage lasten voor onze inwoners is voor de VVD Gouda zeer belangrijk. Verstandig omgaan met de schuldpositie is daarin essentieel. Het amendement van de SGP zullen we steunen, de financiele moties van de SGP, die wij ook zullen steunen, laten echter teveel ruimte voor financieel risicovol beleid. Het onvoldoende stevig positioneren van deze instrumenten geeft voor ons wel de doorslag om tegen de Kadernota te stemmen. Dat neemt niet weg dat we de samenwerking op diverse moties als zeer constructief ervaren.

Met de stemming over de kadernota 2025-2028 sluiten we weer een politiek jaar af. En ook dit jaar hadden we ons werk niet kunnen doen zonder alle ondersteuning. Veel dank aan iedereen die heeft gezorgd dat wij hier prettig, goed voorbereid en inhoudelijk hebben kunnen vergaderen.

Tot slot voorzitter, zijn we halverwege deze raadsperiode. We bouwen aan een mooier Gouda, ieder vanuit zijn of haar eigen opvattingen. Ik ben trots deze genomen verantwoordelijk bij mijn collega’s te zien. We werken aan een sterke stad en een weerbare en veerkrachtige samenleving, maar daarvoor moeten er soms wel andere keuzes gemaakt gaan worden voor de uitdagingen van nu en van de toekomst. Uitdagingen die de VVD graag samen met de collega’s aan zal gaan.