Energietransitie moet je doen

Veel partijen hebben aandacht voor de energietransitie. Met ronkende slogans vallen ze over elkaar heen om elkaar met de grootste ambities te overtroeven. Maar de uitvoeringspraktijk blijft achter. De beoogde resultaten worden niet bereikt. Daarom kiest VVD Gouda voor een aanpak van klimaatdoeners en niet van klimaatdromers.

Toegegeven, het was onder andere GroenLinks die als eerste het broeikasprobleem op de agenda zette. Maar inmiddels is bijna iedereen wel overtuigd dat er iets moet gebeuren. We willen allemaal een schone en leefbare omgeving. Maar de route daar naartoe, daarover lopen de meningen nogal eens uiteen.

GroenLinks en hun collega klimaatdrammers focussen vooral op het probleem. Een probleem dat zij nog eerder dan de rest van Nederland opgelost zien. De einddatum wordt, op papier, naar voren gehaald. Maar hoe zit het met de start van de oplossingen? In 2015 hadden we nog 35 jaar voor de energietransitie, dus ieder jaar moesten we toen 3% per jaar verduurzamen. Inmiddels zijn er 7 jaar verstreken en in Gouda bereikten we 1% per jaar. Het landelijk gemiddelde lag op 2%. En tegelijkertijd heeft GroenLinks de streefdatum 10 jaar naar voren gehaald. We moeten we nu 5% per jaar halen en we doen dus, onder het bewind van de GroenLinks wethouder, 1%. Veel gepraat en weinig wol dus. Geen klimaatdrammers, maar klimaatdromers.

VVD legt liever de nadruk op de oplossing. Wij zijn liever klimaatdoeners. Want de energietransitie is de oplossing, niet het probleem. En verduurzamen is leuk! Ik heb zelf mijn huis geïsoleerd, zonnepanelen op mijn dak gelegd, kook op inductie en rijd veel minder auto. Het heeft me nog geen cent gekost, sterker nog: mijn spaargeld dat is er in gestopt hebt, levert meer rendement dan op de spaarbank. Mijn wooncomfort is gestegen en in de trein kan ik werken, zodat het netto tijd oplevert.

Ik daag alle partijen uit om uit de startblokken te komen en samen met de hele stad het tempo omhoog te schroeven, naar tenminste 4% per jaar voor de komende 4 jaar. Er is genoeg laag hangend fruit om dat voor elkaar te krijgen. En als dat lukt, laten we dan over 4 jaar weer met elkaar praten over de streefdatum. Wedden dat de technologische innovaties dan weer nieuwe kansen bieden voor de 4 jaar daarna?