Auto net zo belangrijk als ov

Erwin Hoogland (54) was al eerder lid van Provinciale Staten voor de VVD-fractie in Overijssel. Nu hij in de Haagse wijk Leidschenveen woont, doet hij mee in Zuid-Holland. Met een derde plaats op de kieslijst moet dat zeker lukken.

,,Zuid-Holland heeft het dubbele aantal inwoners, maar is kleiner in oppervlakte dan Overijssel’’, zegt hij. ,,Het is hier dus veel meer woekeren met de ruimte. De provincie speelt daarin een belangrijke rol. Ook bij de woningopgave voor de toekomst.’’

Hoogland stelt dat inwoners van Den Haag minder in aanraking komen met het werk van de provincie dan mensen die buiten de grote steden wonen. ,,Dan heb je hier ook nog de Metropoolregio die een stevige vinger in de pap heeft, wat niet altijd goed werkt’’, zegt hij. ,,Zo zijn de tarieven voor openbaar vervoer in Rotterdam, Den Haag en de rest van de provincie verschillend. Dat is niet uit te leggen.’’ Bereikbaarheid noemt Hoogland een belangrijk thema. Het openbaar vervoer moet beter, maar dat mag niet ten koste gaan van de auto. Ook Rotterdam The Hague Airport mag wat de VVD betreft groeien. ,,We willen inwoners van Zuid-Holland zelf de keuze geven welke vorm van vervoer ze willen gebruiken.’’